Implementatie van GGD Contact bij GGD Fryslân - SeederDeBoer

Implementatie van GGD Contact bij GGD Fryslân

Bron-en contactonderzoek was een zeer belangrijk middel in de bestrijding van de COVID-19 pandemie. Met het nieuwe systeem GGD Contact kon dat onderzoek nog sneller en veiliger verlopen dan voorheen. SeederDeBoer ondersteunde GGD Fryslân bij de implementatie van GGD Contact als nieuw systeem.

In de tweede golf van de coronacrisis bleek het systeem voor bron- en contactonderzoek van de GGD niet toereikend voor grootschalig en intensief gebruik. VWS en GGD GHOR gaven opdracht tot het bouwen van een nieuw systeem: GGD Contact. Een gebruikersvriendelijke, stabiele applicatie waar medewerkers efficiënt mee kunnen werken, dat bovendien voldoet aan alle noodzakelijke privacy-maatregelen. GGD was is een van de praktijktest regio’s van GGD Contact en ging als een van de eerste regio’s in Nederland live.


Babs Briels was als transitiecoördinator verantwoordelijk voor de vertaling van het landelijk beleid naar regionaal niveau en dus druk aan de slag met de implementatie van GGD Contact. “We gingen niet in één keer over op het nieuwe systeem, maar werkten in stapjes”, vertelt ze. “Als eerste implementeerden we de het onderdeel ‘gespreksondersteuning positief geteste burgers’. De antwoorden op de vragenlijst werden zowel in GGD Contact als in een tabel in het oude systeem gezet. Zo wisten we zeker dat er geen informatie verloren zou gaan.”


Gemotiveerd

Tijdens de implementatieperiode waren de aantallen besmettingen relatief laag, waardoor de medewerkers van GGD Fryslân de tijd hadden om het systeem uit te testen. “We oefenden veel, probeerden alles uit”, vertelt Babs. “GGD Contact werkt heel intuïtief. Het is ontworpen op basis van de verhalen en wensen van gebruikers, dus het sloot heel goed aan bij de gewenste werkwijze. De ingebruikname verliep dan ook vlot. De medewerkers van GGD Fryslân waren super gemotiveerd en wilden graag leren. We hadden ambassadeurs benoemd die andere collega’s weer verder hielpen. Hierdoor was er weinig weerstand. Dat zorgde voor een fijne werkomgeving”.

En dat merkte Marike van der Molen, teamcoördinator bron-en contactonderzoek, ook. Zij is erg blij met de vlotte wijze waarop GGD Contact geïntroduceerd werd bij de medewerkers. “Je kunt dit systeem altijd opnieuw gebruiken én gemakkelijk aanpassen, waardoor het bruikbaar is in het geval van nieuwe pandemieën, of eventueel bij andere infectieziekten. Hierdoor is ons werk niet voor niets geweest.”

Korte lijntjes

Dat de implementatie bij GGD Fryslân zo vlot verliep, heeft veel met het werk van Babs te maken, vindt Marike. “Zij was heel goed bereikbaar, hield ons van alles op de hoogte – ook in het weekend als dat nodig was – en zorgde voor korte lijntjes. Zo introduceerde ze bijvoorbeeld een groepsapp, waarin iedereen vragen kon stellen. Ook organiseerde ze Teams sessies waarin medewerkers op de hoogte werden gehouden van de laatste ontwikkelingen. Hierdoor kreeg ze iedereen mee. Mede dankzij Babs zijn we goed voorbereid op de toekomst.”

Deze collega's kunnen je meer vertellen

Persoon
Babs Briels
Andere inhoud die je wellicht ook interessant vindt

Case
Betere resultaten door Project Management Office bij Yme ..
Case
Betere resultaten door Project Management Office bij Yme ..
Case
Complete zorginformatie bij Registratie aan de bron ..