Van strategizing naar executie: hoe breng je strategie echt tot leven?

Organisaties zijn vaak goed in het formuleren van een strategische visie. Het bepalen van een richting, het vertalen naar ambities en het creëren van een gedeeld toekomstbeeld. Allemaal belangrijke stappen in het strategisch proces waar wij onze opdrachtgevers in begeleiden. Maar zodra deze visie is ontwikkeld, begint de echte uitdaging: hoe brengen we deze strategie tot leven in de dagelijkse praktijk?
In veel gevallen blijft de strategie bij organisaties steken op abstract niveau. De vertaling naar concrete doelen, acties en verantwoordelijkheden blijkt toch lastig. Teams weten vaak niet precies wat hun bijdrage is aan het grotere geheel, en eigenaarschap blijft beperkt tot een kleine groep betrokkenen. Het gevolg: de strategie leeft wel in presentaties en documenten, maar onvoldoende in het dagelijks handelen van de organisatie.
Zoals benoemd in ons vorige artikel over Strategizing, is het voor organisaties ontzettend belangrijk om strategisch vermogen als kerncompetentie te ontwikkelen: vanuit een gekozen strategische richting continu bijsturen, anticiperen en adequaat reageren op ontwikkelingen in de context. Maar strategisch vermogen is pas écth waardevol wanneer het niet alleen leidt tot scherpe keuzes, maar ook tot concrete uitvoering. Strategie en executie zijn geen gescheiden werelden. Strategizing is het vermogen om richting te bepalen en bij te sturen, executie is het vermogen om die richting daadwerkelijk te realiseren. Samen vormen ze de motor voor strategisch succes.
Om opdrachtgevers te begeleiden bij het strategie-executie maken we gebruik van uiteenlopende werkwijzen voor strategie-executie, zoals bijvoorbeeld OKR, OGSM en Obeya. Deze werkwijzen helpen om strategische ambities te vertalen naar concrete doelstellingen, maken voortgang zichtbaar en ondersteunen bij het maken van keuzes in een dynamische omgeving. Ze bieden structuur, ritme en houvast in de uitvoering. En ze helpen om de strategie van papier te halen en daadwerkelijk tot uitvoering te brengen in de praktijk.
Waarom zet je strategie executie werkwijze in?
Door structuur en ritme aan te brengen in het proces, maken werkwijzen voor strategie-executie het mogelijk om scherp te krijgen welke doelen bereikt moeten worden om bij te dragen aan de overkoepelende strategie. Ze maken voortgang zichtbaar, ondersteunen bij het maken van keuzes en zorgen ervoor dat teams weten wat hun bijdrage is aan het grotere geheel. Het inzetten van deze werkwijzen is daarmee een krachtig middel om strategie niet alleen te bedenken, maar ook daadwerkelijk te realiseren.
Niet iedere werkwijze past binnen elke situatie. De manier waarop een organisatie is ingericht, beïnvloedt hoe de strategie wordt beleefd en uitgevoerd in diverse lagen van de organisatie. Wanneer je bij een grote hiërarchische organisatie in de financiële sector werkt ervaar je de strategie heel anders dan wanneer je actief bent bij een stichting die zich inzet voor ouderenzorg.
Ondanks deze contextuele verschillen worden werkwijzen voor strategie-executie in de praktijk vaak als generiek of inwisselbaar ingezet. En dat is een gemiste kans. We ervaren dat de kracht juist zit in het maken van een bewuste keuze: welk werkwijze past bij deze context, de fase van de strategie en de behoefte van de opdrachtgever?
In dit artikel delen we onze inzichten over het effectief inzetten van strategie executie werkwijze. We laten zien hoe OGSM, OKR en Obeya elk op hun eigen manier bijdragen aan het realiseren van strategische ambities en hoe je bepaalt welke aanpak het beste past bij jouw organisatie. Want strategie wordt pas echt waardevol wanneer deze niet alleen wordt bedacht, maar ook gedragen, begrepen en uitgevoerd.
Welke werkwijzen zijn er wanneer gebruiken we deze werkwijzen?
Door te werken met werkwijzen voor strategie-executie wordt continu geëvalueerd in hoeverre de gestelde doelen worden behaald. Tegelijkertijd bieden de werkwijzen de mogelijkheid om tijdig bij te sturen wanneer zich nieuwe omstandigheden of externe veranderingen voordoen.
Het aanbod aan werkwijzen is echter groot. Juist het aanbod kan het lastig maken om te bepalen welke werkwijze het beste past bij een specifieke situatie of organisatie. Vanuit SeederDeBoer maken we bij onze opdrachtgevers veelal gebruik van drie strategie executie werkwijze: OGSM, OKR en OBEYA. Elke werkwijze kan helpen om richting te geven, voortgang te monitoren en resultaten te behalen. Afhankelijk van het vraagstuk waar je als organisatie tegen aan loopt in het uitvoeren van je strategie kunnen verschillende werkwijzen passend zijn. Naast dat het gebruik van deze werkwijzen veel kan brengen, zien we ook bij organisaties dat iedere werkwijze zijn eigen beperkingen en gedragsmatige uitdagingen met zich meebrengt. Het is daarom belangrijk om niet alleen te kiezen voor een model dat inhoudelijk past, maar ook te kijken welk gedrag, welke routines en welke mate van discipline het vraagt van medewerkers en teams.
OGSM – vertalen van strategische koers naar concreet plan
OGSM (Objectives, Goals, Strategies, Measures) is vooral geschikt wanneer je een strategisch plan voor de langere termijn wilt opstellen. Het raamwerk helpt om een brede ambitie (de stip op de horizon) te vertalen naar duidelijke plannen en meetbare resultaten. Dit maakt het bijzonder waardevol voor organisaties die hun strategie voor de komende 1 tot 3 jaar willen verankeren en tegelijkertijd de brug willen slaan naar operationele uitvoering.
OGSM heeft als grote kracht dat het vanuit het grotere doel redeneert en daarbij aansluit bij het de strategische koers van een organisatie. Met het gebruik van OGSM vertaal je de strategie stapsgewijs naar verschillende abstractieniveaus en organisatiedoelen, waardoor de onderlinge verbanden in relatie tot de strategie zichtbaar goed zichtbaar worden. OGSM is daarmee een passende methode binnen complexe organisaties waarin onderling alignment van groot belang is.
Een keerzijde van het gebruik van deze werkwijze is dat er gedurende het jaar niet voldoende wordt gereflecteerd en bijgestuurd op het behalen van deze doelen.
Tip: Reflecteer regelmatig of je vanuit je jaarplan daadwerkelijk resultaten realiseert en er in het jaar invulling wordt gegeven aan de OGSM.
OKR – focus en resultaatgericht werken op korte termijn
OKR (Objectives & Key Results) brengt scherpte en focus aan op de korte termijn, meestal op kwartaalbasis. Deze werkwijze is ideaal wanneer een organisatie haar strategie wil vertalen naar tactische en operationele doelen die meetbaar zijn en regelmatig bijgestuurd kunnen worden.
OKR geeft heldere richting en werkt prettig door de korte cycli per kwartaal. Het stimuleert focus en wendbaarheid. Het gebruik van OKR is daarom het meest passend in dynamische contexten, waarin er van organisaties wordt gevraagd om regelmatig te reflecteren en bij te sturen. Tegelijkertijd schuilt er een risico in het te veel focussen op de korte termijn, waardoor het grotere strategische doel uit het oog raakt.
Tip: Kijk ieder kwartaal niet alleen naar de behaalde resultaten, maar ook of de organisatie zich nog steeds ontwikkelt richting de lange termijn doelen.
OBEYA – transparantie en samenwerking in de uitvoering
OBEYA draait om visueel management: strategie, voortgang en knelpunten worden zichtbaar gemaakt via borden en regelmatige overleggen. Dit framework versterkt samenwerking en maakt real-time monitoring mogelijk. OBEYA past goed bij organisaties die werken aan complexe projecten of verandertrajecten, waarbij teamgerichte afstemming en bijsturing in de praktijk essentieel zijn.
OBEYA is meer operationeel en teamgericht. Het grote voordeel is dat het strategie en voortgang letterlijk van papier haalt: het wordt visueel, tastbaar en doorleefd in de organisatie. OBEYA maakt resultaten zichtbaar en stimuleert eigenaarschap. OBEYA kun je dus het beste gebruiken in contexten waar de uitdaging vooral zit op het eigenaarschap en tot leven brengen van de strategie in de organisatie, in plaats van het formuleren van de strategie.
Daar staat tegenover dat het een bepaald level aan aandacht, ritme en leiderschap vraagt om het goed tot uitvoering te brengen; het is minder laagdrempelig en vraagt een actieve houding van teams.
Tip: Sta voordat je start met OBEYA stil met elkaar welk gedrag nodig is om de OBEYA te laten werken. OBEYA vraagt om openheid, eigenaarschap en gezamenlijke verantwoordelijkheid. Bespreek vooraf wat je van elkaar kunt verwachten en hoe je in een veilige transparante setting dit met elkaar in gesprek kunt brengen.
Bij SeededeBoer helpen wij organisaties om niet alleen de juiste werkwijze te kiezen voor strategie executie, maar ook om de randvoorwaarden en gedragingen te versterken die nodig zijn om het model te laten weken. Of het nu gaat om het bouwen van ritme in OBEYA-overleggen, het versterken van eigenaarschap binnen OKR’s of het concreet maken van OGSM-resultaten.