Ik ben een strategie consultant, of toch niet? — Bram van der Graaf
In de zomer van 2002 verhuisde ik van Nijmegen naar Rotterdam om Bedrijfskunde te gaan studeren, klaar om de weide wereld in te gaan. Ik was erg benieuwd waarom sommige organisaties beter presteren dan andere." Voor mij geen betere plek dan de Erasmus Universiteit om dat ontdekken. Tijdens de master Strategisch Management heb ik verschillende strategiescholen en een groot aantal modellen en theorieën voorbij zien komen. Voor een conceptuele denker zoals ik is dat wel lekker. Dit geeft een goede (rationele) houvast. Maar is het beter presteren van een organisatie te verklaren via deze modellen of is er iets anders nodig?
Hoewel de theorieën en modellen interessant waren, had ik al snel door dat ik geen strategieconsultant wilde worden; dat is voor mij te droog. Ik ging op zoek naar een plek waar de nadruk meer ligt op het daadwerkelijk doen en dan het liefst samen. Na ruim 12 jaar werkzaam te zijn bij SeederDeBoer noem ik mezelf inmiddels wel een strategie consultant… maar dan eentje die zich richt op het samen doen. Ik durf inmiddels ook hardop te zeggen dat een goede strategie er niet voor zorgt dat de ene organisatie beter presteert dan de andere. Waar het echte verschil wordt gemaakt is in de strategie uitvoering, waarbij de mensen het verschil maken. Maar hoe zorg je ervoor dat de mensen tot een goede uitvoering van de strategie komen en dat ook nog eens samen doen? Daarvoor zijn de volgende onderwerpen de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden in mijn aanpak.
Participatieve strategievorming
Je kan op verschillende manieren mensen betrekken bij de strategievorming. Werken aan een goede strategie uitvoering begint dan ook bij het ontwerpen van een participatief strategievormingsproces. Er is meer nodig dan informeren om ervoor te zorgen dat mensen zelf de strategie uitdragen en ernaar handelen.
Kort cyclische strategie uitvoering
In de strategie uitvoering moet je wendbaar zijn. Strategievorming en uitvoering is een continu proces. Methodieken zoals Obeya, OGSM en OKR kunnen helpen bij het kort cyclisch uitvoeren van de strategie. Door jaarlijkse doelen te stellen en elk kwartaal de volgende stappen te bepalen om deze te bereiken. In mijn ervaring draagt deze manier van werken bij aan de onderlinge samenwerking, stimuleert het resultaatgericht werken en geeft het de mogelijkheid om kort cyclisch bij te sturen op de strategie uitvoering.
Innoveren op strategische thema’s
Het toepassen van een innovatieaanpak op strategische thema’s helpt om snel te leren en bij te sturen op de strategie. Dit kan je vormgeven met behulp van strategie communities, dit fungeert als de voelsprieten van de organisatie. Haalt trends en ontwikkelingen naar binnen en is de plek om experimenten te initiëren en kennis te delen en te ontwikkelen. Het werken met informele strategie communities heeft verschillende voordelen: het activeert de medewerkers op de strategie, zorgt voor verbinding van de organisatie op de maatschappelijke transities, stimuleert het purpose gedreven werken, vergroot de wendbaarheid van de organisatie, stimuleert het ondernemerschap en draagt bij aan een outside-in benadering.
Maatschappelijke impact
Het maken van maatschappelijke impact is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. In de strategievorming staan we expliciet stil bij de grootste maatschappelijke transities en de impact die een organisatie hierop kan maken. Hiervoor zoeken we inspiratie van buiten op.
Meer weten over strategie? Of ben je stiekem ook een strategie consultant en wil je samen in gesprek gaan over dit onderwerp? Neem dan contact op met Bram van der Graaf.
Enthousiast geworden?
Misschien is onze openstaande vacature Senior Consultant Strategie iets voor jou.