Een nieuwe keten van hypotheeksystemen voor Obvion - SeederDeBoer

Een nieuwe keten van hypotheeksystemen voor Obvion

Veel IT-projecten mislukken of stranden halverwege. Ook Obvion had dat al eens ervaren. Toen het hypotheekplatform vernieuwd moest worden, was er de hypotheekverstrekker veel aan gelegen om dit traject goed te laten verlopen. SeederDeBoer zorgde dat alle partijen goed samenwerkten en het programma een succes werd. Tot grote tevredenheid van Ronald Touwslager, directievoorzitter Obvion: “Ik heb in mijn loopbaan nog nooit meegemaakt dat zo’n grote migratie zo probleemloos is verlopen."

Een nieuwe keten van hypotheeksystemen


Sinds jaar en dag werkt Obvion samen met adviseurs als schakel naar de klant. Deze samenwerking wordt verder geïntensiveerd, vertelt directievoorzitter Ronald Touwslager. “Samen met onze adviseurs willen we onze klanten nog persoonlijker en proactiever benaderen en voorzien van relevante informatie over hun lening. Zodat we écht oplossingen bieden en meedenken over de woondromen van onze klanten. Vorig jaar heeft elke klant via e-mail een jaaropgave in de vorm van een gepersonaliseerde videoboodschap ontvangen. In die trant willen we verder gaan met relevante berichtgeving.”

Obvion wil haar processen zodanig inrichten dat zij haar tussenpersonen en klanten zo goed mogelijk van dienst kan zijn. Het onlinekanaal speelt daarbij een belangrijke rol. “Een paar jaar terug ontwikkelden we samen met de Rabobank een hypotheekplatform. Maar na een project van enkele jaren kwamen we tot de conclusie dat we onze eigen weg wilden gaan. We wilden onze eigen keuzes kunnen maken, onafhankelijk van een andere partij.” Ineens stond Obvion er alleen voor. Dat er een vernieuwde keten met hypotheeksystemen moest komen, was zonneklaar. Maar hoe en met wie?

Uiteindelijk besloot Obvion in dit traject samen te werken met diverse leveranciers. Het mid-office was verouderd en moest herbouwd worden. Daarnaast was er een nieuw bijzonderbeheersysteem nodig, een nieuwe brievengenerator en een nieuw adviseursportaal. Voor deze programmaonderdelen werden gespecialiseerde partijen aangehaakt. Ronald Touwslager: “Wij willen wendbaar zijn en snelheid kunnen creëren. Goede partnerships met deskundige leveranciers zijn daarbij heel belangrijk. Maar het valt niet mee om al die partijen goed te laten samenwerken. Alles hangt met elkaar samen, dus iedereen moet goed schakelen. Dit programma was van strategisch belang. We zagen in dat we een sterke programmamanager nodig hadden om het tot een succes te maken. Dat werd Albert Visscher van SeederDeBoer.”

Het team van SeederDeBoer

Van die keuze heeft Ronald Touwslager geen spijt. “Albert is een uitstekende programmamanager. Wij hebben heel plezierig samengewerkt en hadden een goede verstandhouding. Hij nam zijn verantwoordelijkheid en haalde de stuurgroep en de programmaboard er op de juiste momenten bij. Daardoor hoefden wij ons alleen met de inhoud te bemoeien als dit strikt noodzakelijk was. Als directievoorzitter wil ik de kaders stellen en de voorwaarden scheppen waarbinnen anderen kunnen excelleren. Ik heb me er bovendien voor ingezet dat de partnerschappen goed van de grond kwamen en de samenwerking goed bleef. De juiste rolverdeling is belangrijk voor een succesvol project, dat is ook hier weer gebleken.”

Naast Albert's rol als programmamanager, verzorgde SeederDeBoer een belangrijke rol in de projectondersteuning. Bij Obvion hebben wij oog voor detail en zijn wij gewend met veel precisie te werken. SeederDeBoer sloot daar perfect bij aan; ze creëerden inzicht en overzicht met gestructureerde en realistische rapportages. In andere projecten word je als stuurgroep soms in de mist gehouden met te rooskleurige rapportages. Maar ik hecht veel waarde aan open en eerlijke inzichten. En die gaf SeederDeBoer ons. Ging het niet goed, dan kwam dat direct op tafel, zodat we er werk van konden maken.”

Hypotheken sneller, makkelijker en leuker

Inmiddels staat het nieuwe hypotheekplatform. Ronald Touwslager denkt met een zeer positief gevoel terug aan het traject. “Ik heb in mijn loopbaan nog nooit meegemaakt dat zo’n grote migratie zo probleemloos is verlopen. We hadden gekozen voor een ‘big bang’, dus gingen in één keer volledig live. Natuurlijk stond er een team met opgestroopte mouwen klaar om problemen op te lossen, maar dat was eigenlijk niet nodig. Er waren geen noemenswaardige issues.”

Het hypotheekplatform creëerde een solide basis voor Obvion om verder op te ontwikkelen. Ronald Touwslager: “Het verschil maak je niet in de backoffice, maar in de interactie met de klant en adviseur. Daarom gaan we in de back- en midoffice diverse services ontwikkelen die Obvion en onze tussenpersonen helpen om de klant nog beter te bedienen. Zo worden hypotheekzaken toch een stuk leuker?”

Albert Visscher: “Toen ik startte als programmamanager bij Obvion was de planning dat het programma eind dat jaar afgerond zou moeten zijn. Maar dat bleek niet realistisch. Er waren nog teveel technische verbeterpunten en er was te weinig samenhang in de verschillende projectplannen. Iedereen was zeer gemotiveerd aan het werk, maar er was geen gezamenlijke koers. Met mijn collega's heb ik ervoor gezorgd dat er een duidelijk structuur kwam. We hebben duidelijke doelstellingen geformuleerd en een ‘lean & mean’ proces opgezet: een heldere programmastructuur en duidelijke afspraken over hoe we samenwerken, zaken vastleggen en rapporteren. Ik heb veel tijd besteed aan de afstemming tussen alle partijen en het bouwen aan goede relaties.

Mijn benadering is altijd open en eerlijk. Er waren best wel wat tegenslagen; soms vlogen de vonken er vanaf. Ik heb geprobeerd de rust te bewaren en de balans te vinden. De implementatie verliep vrijwel vlekkeloos; na de oplevering was er eigenlijk niets meer te doen. Daar mogen we met alle betrokkenen ontzettend trots op zijn. In anderhalf jaar hebben wij een prachtig programma neergezet. Het was een stressvolle tijd en het programma heeft iedereen flink bezig gehouden. Maar het gaf vooral ook enorm veel energie. Hiermee hebben we Obvion echt verder geholpen.”

In het kort

Obvion staat voor een van de grootste uitdagingen in jaren: de vernieuwing van haar gehele hypotheekketen. Het mid-office was verouderd en moet herbouwd worden. Daarnaast is er een nieuw bijzonderbeheersysteem nodig, een nieuwe brievengenerator en een nieuw adviseursportaal. Obvion besluit in dit traject samen te werken met diverse leveranciers en zet een strategisch programma op om klanten persoonlijker, proactiever en sneller te voorzien van relevante informatie over hun lening.

Samen met haar leveranciers realiseert Obvion in amper anderhalf jaar tijd een nieuwe keten van front-, mid- en backofficeapplicaties. SeederDeBoer geeft leiding aan het programma. Van die keuze heeft Ronald Touwslager, CEO van Obvion, geen spijt. “Ik heb in mijn loopbaan nog nooit meegemaakt dat zo’n grote migratie zo probleemloos is verlopen.”

Het nieuwe hypotheekplatform staat als een huis en biedt Obvion een solide basis om verder op te ontwikkelen. Klanten kunnen met een mobiele telefoon of iPad hun hypotheekzaken regelen en met één muisklik zien wat er met hun maandlasten gebeurt als ze aflossen, of extra hypotheek opnemen. Net zoals met internetbankieren.

Deze collega's kunnen je meer vertellen

Persoon
Albert Visscher
Andere inhoud die je wellicht ook interessant vindt

Case
Groei bij DLL dankzij online leasing voor ondernemers