Actueel

image

SeederDeBoer leest… Storytelling with data

Veel professionals herkennen ongetwijfeld de situatie dat je naar een presentatie met complexe grafiekjes kijkt en achteraf denkt: ‘Erg interessant al die grafiekjes, maar wat was nu eigenlijk de boodschap?’ Volgens Cole Nussbaumer Knaflic komt dat omdat mensen over het algemeen slecht zijn in het overbrengen van verhalen aan de hand van data. Gelukkig heeft ze een boek geschreven om je te helpen daar beter in te worden.

Storytelling with data

Auteur: Cole Nussbaumer Knaflic

Uitgeverij: Wiley & Sons

Jaar: 2015

Aantal pagina’s: 255

 

Slechte grafieken, doodzonde

Data bevat een verhaal, maar de boodschap van zo’n verhaal op een heldere manier overbrengen is volgens Knaflic geen simpele opgave. Mensen zijn visueel ingesteld. Een verhaal vertellen met data kun je daarom het beste doen door het op een overtuigende manier te visualiseren. En daar zit nu net de crux. De mensen die in organisaties data analyseren hebben vaak een kwantitatieve achtergrond. Zij kunnen daarom in het algemeen goed cijfers interpreteren en daar conclusies uit trekken, maar hebben zelden veel kennis (of een opleiding gevolgd) met betrekking tot grafisch design. Kennis die hen helpt bij het communiceren van hun conclusies door middel van effectieve visualisaties. Daardoor krijgt het effectief visualiseren van data vaak relatief weinig aandacht. Ironisch genoeg is dat vaak de enige output die een opdrachtgever te zien krijgt. Dit kan ervoor zorgen dat de interessante boodschap die de data kán bevatten niet over komt of niet wordt begrepen. Dat is zonde.

Data visualiseren, een onderschatte vaardigheid

Veel van de meest succesvolle bedrijven ter wereld, zoals Google, Netflix en Nike, zijn tegenwoordig volledig datagedreven. Een effectief datagedreven beleid kan lonen, maar dan moet je wel de juiste boodschap uit de data weten te halen en deze boodschap helder en overtuigend weten over te brengen aan de juiste mensen. In ons advieswerk is dit ook een belangrijke vaardigheid. Als ik als adviseur niet kan overbrengen hoe mijn advies onderbouwd is, en hoe de beschikbare data dit bekrachtigt, is de kans dat de opdrachtgever het advies ter harte neemt gering. Wellicht denkt u, iedereen kan toch simpel een grafiekje maken in Excel? Zeker, maar om het op een manier te doen dat de boodschap die je ermee wilt vertellen werkelijk van het scherm spat en niet te missen is voor je publiek, vereist meer vaardigheid. Een vaardigheid die, indien aanwezig, organisaties kan helpen om de juiste beslissingen te nemen op basis van de data.

In zes stappen naar betere datavisualisaties

Knaflic legt in het boek storytelling with data aan de hand van veel praktische voorbeeld uit hoe je in zes stappen tot betere datavisualisaties kunt komen. Om een tipje van de sluier op te lichten: om te beginnen moet je de context voor jezelf glashelder krijgen voor je ook maar één staafdiagram produceert. Wie is je publiek? Wat is de boodschap die je aan je publiek wilt overbrengen? Hoe kun je die het beste overbrengen met de data die je tot je beschikking hebt? Verder is het belangrijk om de juiste visualisatie te kiezen en moet je proberen om zoveel mogelijk irrelevante informatie of elementen weg te laten om de aandacht van je publiek automatisch te trekken naar datgene wat je wilt dat ze meenemen uit de presentatie.

Storytelling with data is een interessant en leerzaam boek en leest ook nog eens lekker weg. Kortom, wat mij betreft een aanrader voor elke professional die in zijn werk met data te maken krijgt. Nieuwsgierig geworden? Bestel het boek hier.

Of vraagt u zich af hoe uw organisatie meer met data kan doen en bent u benieuwd hoe SeederDeBoer u daarbij kan helpen? Neem gerust contact op, dan gaan we hier graag met u over in gesprek.