Actueel

image

(Onder)zoekend leren: weet jij wie je bent?

Soms ben ik zoekende. Ontwikkelingsgerichte vragen zoals ‘wie ben ik?’, ‘wat wil ik?’ of ‘waar wil ik naartoe?’ zorgen dan voor gepieker. Van terugkijken op het afgelopen jaar leer ik dat eropuit gaan belangrijk is voor mijn beeldvorming. Ik stel vragen, twijfel openlijk en daag anderen uit om als spiegel te fungeren. Andersom vervul ik graag een beeldvormende functie door hoe en wat ik zelf leer te delen. Wat ik bij anderen wil aanwakkeren, is het lef om te achterhalen wíe ze willen zijn, in plaats van wát ze willen doen. Op die manier wil ik niet mijn eigen waarheid verkondigen, maar mijn proces delen en anderen stimuleren te groeien naar wie zij zijn. Uit het afgelopen jaar kies ik twee keer- en leerpunten. Lees je mee?

Een duik in het diepe zonder concrete opdrachtgever

Een meesterproef van ruim twintigduizend woorden hangt boven mijn hoofd: mijn masterscriptie. Welke kant ik ermee op wil, weet ik nog niet. Al mijn studiegenoten schrijven voor hun stageorganisaties, maar hier eindigt mijn zoektocht naar een onderwerp niet. De tijd begint te dringen. Daarom scherm ik mijzelf af van sociale aangelegenheden, die ik als triviaal zie. Toch kan ik een spontane uitnodiging om te eten met vrienden niet weerstaan. Eenmaal aan tafel hoor ik over machtsdynamiek, politiek en samenwerking in het werkveld van sport en bewegen. Dan, juist na een avond vol gesprekken van mens tot mens, weet ik het zeker. Ik kies een eigen en onafhankelijk onderwerp, over organisatiegrenzen heen en relevant voor het gehele sportbeleidsnetwerk!

Ken jezelf: ontdek de ‘wie’ achter de ‘wat’

Wanneer ik na mijn afstuderen niet weet wat ik wil, besluit ik om een vergelijkbaar pad te bewandelen. Aanvankelijk spits ik mijn denkkader toe op banen en beroepen. Door een wildgroei aan functietitels voel ik mij echter bestolen van de kans om écht te ontdekken wie ik wil zijn. Ik ontsnap aan die ongewenste ontwikkeling door erop uit te gaan. Gesprekspartners uit mijn scriptieperiode vraag ik actief om advies, ideeën en tips. Ze helpen graag. Voorzichtig scherp ik aan wat ik verder wil ontwikkelen, waarom iets belangrijk voor mij is en waar ik naartoe wil groeien. Samen ontrafelen we wat past bij mijn drijfveren, talenten en (cognitieve) vaardigheden. Die ruggensteuntjes overtuigen mij in mijn keuze voor een vak dat doet wat ik doe: zoeken naar de ‘wie’ achter de ‘wat’.

Sinds april ben ik starter. Weet ik inmiddels wát ik wil zijn? Nee, dat niet, maar ik probeer het ook niet langer te achterhalen. Ik denk niet in functies, maar in mensen. Net als ieder ander presteer ik beter wanneer ik mijzelf kan zijn. Elke dag leer ik wíe ik wil zijn, dat is voor mij de grote constante. Die groeicurve hoop ik aan te wakkeren in mijn huidige professionele omgeving. Eén blik op mijn kleurrijke collega’s bewijst dat beschikbare potentie, talent en toegevoegde waarde van vitaal belang zijn voor SeederDeBoer. Hier is wat ik studeerde van betekenis, maar tegelijk ondergeschikt aan wie ik ben als mens. Belangrijker is dat ik met nieuwe ideeën, onverwachte vragen en leerzame wrijving werk maak van vernieuwing en vooruitgang voor mensen.