Actueel

image

Het Nieuwe Werken is nog steeds belangrijk en bruikbaar voor organisaties

De afgelopen jaren hebben veel bedrijven thuiswerken mogelijk gemaakt, hun werkvloeren aangepast en nieuwe IT tools aangeschaft om Het Nieuwe Werken (HNW) te implementeren. Dit alles om uiteenlopende redenen: kosten besparen, een aantrekkelijke werkgever te zijn of simpelweg met de tijd meegaan.

Sinds enige tijd horen we niet meer zoveel over Het Nieuwe Werken. Zelfs soms wat negatieve verhalen: bedrijven draaien de ontwikkelingen terug, of zijn teleurgesteld over de resultaten. Een van de Nederlandse bepleiters van het HNW gedachtegoed, Dik Bijl, concludeert in zijn laatste boek dat “HNW mislukt is, omdat het voor een belangrijk deel gekaapt en misbruikt is” (Bijl en Kweekel 2013).

Is Het Nieuwe Werken daadwerkelijk mislukt en achterhaald? Zijn we toe aan de volgende managementhype op dit gebied? Nee! Het gedachtegoed van HNW is nog steeds belangrijk en bruikbaar voor organisaties, mits juist toegepast.

Het Nieuwe Werken in theorie

Het Nieuwe Werken (HNW) is “een visie om werken effectiever, efficiënter maar ook plezieriger te maken voor zowel de organisatie als de medewerker” (Bijl 2010). Het Nieuwe Werken stelt de individuele medewerker centraal en geeft hem meer vrijheid om zelf te bepalen hoe hij zijn werk doet, wanneer hij het werk doet, waar hij het werk doet, met wie hij samenwerkt en welke hulpmiddelen hij gebruikt. Het uitgangspunt is dat medewerkers bewust zijn van het werk dat ze doen en de plek, tijd en middelen kiezen die ervoor zorgen dat ze hun werk zo goed mogelijk kunnen doen.

De belangrijkste verandering in Het Nieuwe Werken zit in het gedrag van medewerkers en hun leidinggevenden. Kernwoorden hierbij zijn:

  • Sturen op resultaat: leidinggevenden sturen niet langer op basis van aanwezigheid (wat doe je), maar op basis van resultaat (wat lever je op).
  • Vertrouwen: werknemers voelen zich verantwoordelijk voor het werk, leidinggevenden kunnen erop vertrouwen dat het werk gedaan wordt.
  • Samenwerken en communicatie: zijn erg belangrijk.

Het Nieuwe Werken in de praktijk

Het Nieuwe Werken is een bekende term geworden waar mensen sterke associaties bij hebben. De term wordt vooral geassocieerd met thuiswerken. Verschillende nieuwsartikelen gebruiken de term Het Nieuwe Werken als synoniem voor thuiswerken (voorbeeld 1, voorbeeld 2). Milieubewegingen hebben de ontwikkelingen rondom HNW aangegrepen als middel om de fileproblematiek te verminderen. Hierbij wordt er ook van uitgegaan dat Het Nieuwe Werken ‘thuiswerken’ betekent. Minder vaak naar kantoor betekent minder woon-werk verkeer en dus minder files. Hoewel thuiswerken niet direct iets te maken heeft met het slimmer organiseren van werkzaamheden, wordt dit door veel mensen dus ervaren als belangrijk element van Het Nieuwe Werken.

Het Nieuwe Nieuwe Werken

Het gedachtegoed van Het Nieuwe Werken is onveranderd sterk, ondanks alle associaties. De wereld om ons heen ontwikkelt zich steeds sneller en vraagt daarbij om flexibiliteit van organisaties en hun medewerkers. Het Nieuwe Werken zoals oorspronkelijk bedoeld kan die flexibiliteit bieden.

Die flexibele manier van werken zien we veel bij start-ups. Een recent voorbeeld dat het nieuws heeft gehaald: Nederlandse organisatie Bynder voert een ongelimiteerd aantal vakantiedagen in. Dat is vertrouwen in je medewerkers en sturen op resultaat ten voeten uit.

Het Nieuwe Werken is een gedragsverandering. Het is niet iets wat je implementeert of invoert, het verandert de cultuur van een organisatie en helpt medewerkers hun werk slimmer te organiseren. Voor het doorvoeren van een gedragsverandering is een doordachte aanpak nodig en een flinke dosis geduld. Wat IT tools, een hippe werkvloer en de mogelijkheid tot thuiswerken alleen gaan niet voor een gedragsverandering zorgen en resulteren vaak in een teleurstelling.

Om Het Nieuwe Werken succesvol door te voeren en om te voorkomen dat de verandering mislukt, hebben wij een aantal tips:

  • Verzin een eigen term voor Het Nieuwe Werken. De term HNW is door de jaren heen vaak gebruikt en misbruikt. Medewerkers zullen de term associëren met thuiswerken en IT gadgets, ook als het hier niet in de basis om gaat. Zorg voor een eigen term voor de verandering!
  • Het doel is een gedragsverandering. Deze verandering wordt slechts ondersteund door aanpassingen op de werkvloer en in de IT.
  • Verander in kleine stappen. Een gedragsverandering geleidelijk doorvoeren werkt beter dan een ‘big bang’.
  • Begeleid de medewerkers. Bied training en coaching aan voor de medewerkers en leidinggevenden.
  • Betrek medewerkers bij de verandering. Zorg dat iedereen goed op de hoogte is van de doelen van de verandering én de voordelen die het voor hen kan opleveren. Ook wanneer de verandering bijvoorbeeld op den duur leidt tot kostenbesparingen is het belangrijk hier open over te zijn.

Wij hebben veel ervaring met het doorvoeren van gedragsveranderingen en Het Nieuwe Werken. Wilt u meer weten over onze visie op Het Nieuwe Werken? Neem dan contact op met Lotte Hart.