Actueel

image

Effect van naming & shaming op gedrag

Als naming en shaming geen effectieve manier is om mensen tot inkeer te brengen en ze hun gedrag te laten veranderen, welk effect heeft shaming van de grootbanken in de afgelopen jaren dan gehad? – een overpeinzing geprikkeld door een artikel van prof. Naomi Ellemers

Naomi Ellemers (organisatiepsycholoog en hoogleraar) publiceerde recentelijk het artikel “Effectieve leiders roepen niet alleen schuld en schaamte op”. FD.nl artikel, vrijdag 11 oktober 2019

Hierin verwijst zij naar een onderzoek van Colin Leach (hoogleraar aan Colombia University in New York), expert op het gebied van schuld en schaamte. Uit zijn onderzoek blijkt dat zodra er alleen ‘naming en shaming’ plaatsvindt en er geen concrete verbetermogelijkheden worden geboden, dit er voor zorgt dat men in de verdediging gaat en zijn/haar eigen aandeel in de problematiek goedpraat.

Welke benadering volgens zijn onderzoek een positiever effect heeft, is aangeven hoe mensen de negatieve gevolgen van hun handelen ongedaan kunnen maken.

Na het lezen van het artikel moesten wij direct denken aan banken en hun medewerkers die hard aan het werk zijn op het anti-witwasdossier. Medewerkers die gemotiveerd werken aan het anti-witwasdossier en daarmee een belangrijk maatschappelijk doel dienen gaan vaak gebukt onder de negatieve publiciteit over financiële instellingen, witwassen in het bijzonder. Het zogenaamde publieke shaming van financiële instellingen.

Veelal is het voor deze medewerkers niet duidelijk wat je kunt doen om het negatieve beeld om te buigen. En als het wel duidelijk is, hoe direct is hun inzet zichtbaar? Wat kunnen financiële instellingen hier aan doen? Hoe denk jij na het lezen van het artikel over naming en shaming van de grootbanken? Wij gaan er graag met je over in discussie!