Actueel

image

Data onpersoonlijk? Lees hoe SeederDeBoer HR analytics inzet

Door maatschappelijke thema’s zoals privacyschending kleeft er tegenwoordig vaak een slechte reputatie aan data. Data wordt gezien als een schimmig karakter of ‘persona non grata’. Maar dat is niet terecht, data kan voor mooie doeleinden gebruikt worden. Data kan verbinden. Door bijvoorbeeld het geven van een kwantificeerbare onderbouwing kan het je besluitvorming helpen. Niet data op zichzelf als absolute waarheid, maar als ondersteuning van je onderbuikgevoel. Met dit in gedachten zijn wij binnen SeederDeBoer een initiatief gestart met een ambitieus doel: het ‘dataficeren van gevoel’.

HR analytics bij Google

Data gedreven beslissingen zijn sterke beslissingen. Ze zijn toe te passen in onverwachte omgevingen en thema’s. HR analytics, ook bekend als people analytics of workforce analytics, is hier een goed voorbeeld van. Een ‘soft’ onderdeel van een bedrijf, maar ook hier is een slag te slaan met data analytics. Beslissingen over mensen, inzet en medewerkerstevredenheid kunnen onderbouwd worden met data.

Denk bijvoorbeeld aan Google, de koning van data gedreven beslissingen nemen. Zij hebben binnen hun HR afdeling besluiten genomen op basis van data, besluiten waarvan je van tevoren denkt dat die niet te kwantificeren zijn. Zo heeft Google prestatiebeoordelingen en medewerkersonderzoeken gebruikt om de prestaties van managers te beoordelen. Op basis van deze uitkomsten kwam Google erachter dat de beste managers een significante impact hebben op de productiviteit van de teams. Zodoende creëerde Google de ‘Great Managers Award’ om werknemers aan te moedigen managers te nomineren die naar hun mening echt het verschil maakten. De werknemers moesten in de nominatieapplicatie voorbeelden van het gedrag van een goede manager geven. Met behulp van deze gegevens heeft Google acht ‘behaviours’ voor goede managers vastgesteld, evenals de drie meest voorkomende redenen waarom managers moeite kunnen hebben met hun rol. Dit is iets waar ze tot op de dag van vandaag gebruik van maken.

Data is overal te vinden en kan vaak op meerdere manieren benut worden. Je moet het alleen ontdekken! HR analytics is een interessant vakgebied met vele mogelijkheden. De manier waarop Google dit heeft toegepast is een mooi voorbeeld van de positieve gevolgen van HR analytics, maar je hoeft geen tech-gigant te zijn om dit soort methodieken toe te passen.

HR analytics bij SeederDeBoer: de Thuisgroep Thermometer

Als organisatieadviesbureau zien wij onze collega’s niet elke dag. Dit maakt het lastig om het gevoel van medewerkers binnen ons bedrijf op een structurele manier te peilen. SeederDeBoer heeft zich laten inspireren door het HR analytics verhaal van Google. Zoals ik eerder noemde, je hoeft geen tech-gigant te zijn om deze methodieken toe te passen. Wij kunnen dit ook!

Thermometer

Om een structurele levering van data te krijgen is binnen ons kantoor een app geïntroduceerd, de zogenaamde Thuisgroep Thermometer App. Deze app stuurt aan het begin van elke maand naar alle medewerkers een dataverzoek, met als doel om de medewerkerstevredenheid te kwantificeren. De app is simpel, makkelijk en snel in te vullen. In de app staan een aantal vragen met betrekking tot de medewerkerstevredenheid. Deze vragen zijn op basis van wetenschappelijk onderzoek geformuleerd. Op iedere vraag geeft de medewerker antwoord met een cijfer tussen de 1 en 10, waarbij de vraag gekoppeld is aan een bepaald thema. De verkregen data wordt vervolgens in een dashboard weergegeven. Dit dashboard is voor alle medewerkers inzichtelijk. Zo kan iedereen de huidige tevredenheid over de thema’s, trends en respons-rate zien.

Thermometer

De Thuisgroep Thermometer geeft SeederDeBoer inzicht in een aantal categorieën, zoals de algemene tevredenheid, arbeidsvoorwaarden en professionele groei. De resultaten worden maandelijks geëvalueerd, eventuele dips of hoogtepunten in de resultaten besproken en er wordt gepolst of het gevoel matcht met de data. Wat valt ons op, wat vinden we ervan en welke trends zijn zichtbaar? Dit zijn vragen die het gesprek moeten stimuleren.  Ook is af te leiden of we het juiste gesprek voeren door inzichtelijk te maken wat er onder medewerkers leeft.

De Thuisgroep Thermometer geeft ons een indicatie van de medewerkerstevredenheid en stimuleert op een positieve manier de discussie. Het is niet bedoeld als absolute waarheid: de waarheid is alleen maar te ontdekken door het gesprek aan te gaan. Zo wordt het gevoel gedataficeerd en data gebruikt om te verbinden.

Data onpersoonlijk? Persoonlijker kan het niet worden!

Geïnspireerd door dit artikel en benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met mij op om eens van gedachten te wisselen.