Blog bericht

image

Data brengt je tot de essentie van een vraagstuk

Mensenwerk, essentie, vrijdenken, integriteit, vakmanschap, doen; de zes kernwaarden van SeederDeBoer. Elke consultant bij SeederDeBoer onderschrijft deze waarden en handelt er naar. Toch geven we er allemaal onze eigen draai aan en dragen we de kernwaarden op onze eigen manier uit. Daar krijgen we binnen SeederDeBoer alle ruimte voor, ook als Junior Consultant. Zo draag ik de kernwaarde ‘essentie’ bijvoorbeeld uit door me bezig te houden met data analytics.

Drie belangrijke elementen van essentie

Wij helpen onze klanten graag om problematiek terug te brengen tot de essentie en van daaruit te werken aan groei. In deze kernwaarde zie ik drie belangrijke elementen. Ten eerste ambitie: de ambitie om de uitdagingen van onze klanten bij de kern aan te pakken. Om niet te dweilen met de kraan open of alleen aan symptoombestrijding te doen. Om de vinger op de zere plek te leggen, ook als dat gevoelig ligt. Ten tweede doortastendheid. In de zoektocht naar de essentie van de problematiek zijn we doortastend, toetsen we voortdurend assumpties en nemen we zaken niet direct voor waar aan. Ook als iedereen al denkt te weten wat er mis is. Tot slot een stuk integriteit. We geven niet de wenselijke antwoorden als we geloven dat onze klant daar niet écht mee geholpen is, maar willen daadwerkelijk een wezenlijk verschil maken.

De essentie vinden met data

Eén van de manieren waarop ik in mijn werk tot de essentie van een vraagstuk kom, is door middel van data analytics. Data is (mits goed verzameld) objectief, neutraal en liegt niet. Het is daarmee het perfecte middel om inzicht te creëren en zo tot de essentie van het probleem te komen op basis van harde cijfers, in plaats van te varen op (alleen) onderbuikgevoelens. Zo heb ik onlangs voor een klant een projectdashboard gebouwd, waarmee zij in één oogopslag een aantal financiële prestatie-indicatoren kunnen raadplegen. Met deze business intelligence zijn zij in staat om beter geïnformeerde beslissingen te nemen op basis van objectieve stuurinformatie, in plaats van op gevoel.

Ook binnen SeederDeBoer ben ik met data bezig. Zo ben ik actief binnen de werkplaats data analytics. Dit is onze interne kennisgroep die zich focust op het toepassen van data analytics. Vanuit deze rol geef ik mijn collega’s trainingen over data analytics en dashboarding. Zo probeer ik mijn kennis op dit vlak te delen, zodat ook zij data kunnen inzetten om tot de essentie te komen en onze klanten daarmee beter te kunnen helpen.

Vanaf de eerste dag bij SeederDeBoer heb ik ervaren dat er veel mogelijk is en dat je wordt aangemoedigd om je eigen pad te bewandelen. Ook als het gaat om het uitdragen van de kernwaarden. Ik maak gebruik van data om tot de essentie te komen. Heb jij al een idee hoe jij onze klanten kunt helpen om tot de essentie te komen?