Blog bericht

image

Data als personal trainer

Een nieuw jaar is onlosmakelijk verbonden met goede voornemens. Bij SeederDeBoer doen we hier ook aan. Zo is in januari het thema in onze organisatie ‘vitaliteit’. Inmiddels een behoorlijk containerbegrip, maar dat maakt het niet minder belangrijk. Een gezonde leefstijl en goede werk-privé balans zorgen namelijk voor een langer en betere kwaliteit van leven. Maar ook voor betere prestaties op de werkvloer!

Ajax en data analyse

Inmiddels werk ik een aantal maanden als business data analist in de financiële sector. Dit is erg interessant: data analyse zorgt voor nieuwe perspectieven en data gebruiken we tegenwoordig overal voor. Ook in de sportwereld. Het verzamelen, meten en analyseren van sportprestaties geeft namelijk inzicht en grip op meer onderdelen binnen de sport dan voorheen.

Vanwege dit inzicht ging Ajax vorig jaar een partnerschap aan met een groot Amerikaans ICT bedrijf en dragen de Ajax-spelers tegenwoordig transponders tijdens trainingen. Dit zijn een soort chips die in verbinding staan met het veld, waardoor afstanden, snelheden en posities nauwkeurig gemeten worden. Daarnaast legt deze apparatuur bijvoorbeeld de temperatuur en het vochtverlies van de spelers vast. Deze data worden geanalyseerd waardoor de exacte prestaties van spelers duidelijk worden. Welke speler wordt snel moe en moet meer trainen? Welke spelers zijn blessuregevoelig en op welke momenten? En hoeveel moeten de spelers eten voor een maximaal energieniveau? Dit zijn belangrijke vragen waarop de technische staf nu exacte antwoorden heeft. Dat maakt data analyse voor mij zo fascinerend!

Huis-tuin-en-keuken data analyse

Natuurlijk kun je niet van iedereen verwachten dat hij of zij zelf een transponder koopt, maar iedereen kan data op een simpele manier inzetten om zijn of haar vitaliteit op een efficiënte manier te vergroten.

Als data analist zit ik een groot deel van de dag op een bureaustoel, maar ik vind bewegen wel belangrijk. Tegelijkertijd heb ik geen zin om de hele avond in de sportschool te zijn. Gelukkig kun je eenvoudig je eigen sportdata verzamelen en analyseren waardoor je heel efficiënt sport en je vitaliteit vergroot.

Ik deel graag met jullie vijf handige tips die voor mij goed werken:

  • Bereken op basis van je lengte, gewicht en leeftijd je dagelijkse caloriebehoefte. Dit kan op veel websites gratis, zoals www.caloriecalculator.nl en je kunt het aanpassen aan jouw persoonlijke streefgewicht.
  • Houd bij wat je op een dag eet. Er zijn talloze gratis apps die dit faciliteren en die per product weten hoeveel calorieën het bevat. Na een tijdje weet je dit uit je hoofd! Zelf heb ik goede ervaringen met de apps ‘Mijn Eetmeter’ en ‘Fatsecret’.
  • Ga zo vaak mogelijk met de fiets naar je werk. Ik verbrand met 20 minuten heen en terug fietsen dagelijks 300 calorieën (ook dit kun je berekenen met de app ‘Fatsecret’) en je bent milieubewust bezig: win-win!
  • Ga tijdens de lunch een stuk wandelen. Ik loop elke dag met collega’s en haal onderweg ergens een broodje. Zo verbrand ik in een half uur zo’n 150 calorieën. Daarnaast zorgt de zon voor de broodnodige vitamine D in deze donkere dagen.
  • Slaap genoeg! Dit is de makkelijkste tip, maar wel erg belangrijk. Bij een goede nachtrust maakt je lichaam namelijk hormonen aan die het hongergevoel reguleren. Ook verbrandt iemand van 70 kg bij een nachtrust van 8 uur gemiddeld 500 calorieën! Bovendien is voldoende slaap cruciaal voor je humeur, energie, concentratie, geheugen, reactiesnelheid en spraakvermogen. Kortom: op tijd naar bed!

Voor data analyse geldt alleen wel: ‘rauwe’ data zegt weinig. Het is uiteindelijk de analyse die betekenis geeft aan de data en daarmee jouw vitaliteit kan vergroten. Dit kan door in Excel je activiteiten en maaltijden af te zetten tegen je dagelijkse caloriebehoefte. Bijvoorbeeld: een man van 24 weegt 75 kg en wil binnen een maand 2 kg afvallen. Om dit te bereiken moet hij elke dag 500 calorieën onder zijn dagelijkse behoefte van 2200 calorieën blijven. Door bij te houden wat je eet en hoeveel je beweegt, kun je keuzes maken. De ene dag eet je wat minder en de andere dag ga je met de fiets naar werk. En stel dat je een keer een stuk wandelt en wat minder eet bij de lunch, dan berekent Excel voor je of je die avond nog moet sporten (en hoe lang), of niet! Natuurlijk, je moet het uiteindelijk zelf doen, maar door het verzamelen en analyseren van de data krijg je controle. Ook werkt het als motivatie, omdat je met jezelf iets afspreekt en de cijfers nooit liegen over jouw voortgang.

Ik hoop dat je met behulp van deze simpele tips de vitaliteit van jezelf en jouw organisatie vergroot. Bij SeederDeBoer maken wij er deze maand een onderlinge wedstrijd van en dit kan iedere organisatie doen. Het begint allemaal met het meten en analyseren van data. Op deze manier sla je dus twee vliegen in één klap: je leert over data analyse en je wordt gezonder dan ooit!

Ben jij ook geïnteresseerd in data analyse? Of wil je meer weten over onze traineeshipmogelijkheden? Neem contact met mij op.