innogy

Meer waarde halen uit data

Data science gaat over het vinden van complexe patronen in grote stromen data. De uitkomsten dragen bij aan onder andere procesoptimalisatie, voorspellende modellen en innovatie. Veel organisaties zien het grote potentieel van data science. Zo ook energieleverancier innogy. Maar hoe zorg je dat je dit goed neerzet? SeederDeBoer hielp om het antwoord op deze vraag te vinden.

innogy is het bedrijf achter energieleveranciers als Essent en energiedirect.nl. Het is een decentrale organisatie die met verschillende merken actief is in twaalf Europese landen. Robert Egging is International Head of Retail Data Strategy bij innogy. Zijn standplaats is het internationale hoofdkantoor in Essen, maar hij is regelmatig te vinden in de Nederlandse vestiging in Den Bosch. Hij geeft leiding aan een compact team dat zich inzet voor alle operating companies van innogy in onder meer België, Nederland, Duitsland en meerdere Oost-Europese landen.

Het team van Retail Data Strategy heeft de opdracht meer waarde te creëren met retail data. Een onderdeel daarvan is data science, wat bijvoorbeeld voor process mining en forecasting kan worden ingezet, en om modellen voor dynamic pricing te ontwikkelen. Retail Data Strategy was al gestart met data science in projecten rond marketing technology en GDPR, maar heeft de ambitie om dit verder uit te breiden.

innogy besloot de samenwerking met SeederDeBoer aan te gaan. Lotte Hart ging aan de slag om data science beter in kaart te brengen bij het energiebedrijf. “Zij heeft in vier maanden alle innogy-landen bezocht en is in interviews met de teams de dialoog aangegaan over data science”, vertelt Robert Egging. “Dat was erg welkom, want hoewel alle operating companies in Europa al werken met data, zijn er grote verschillen tussen de manier en het niveau waarop dat gebeurt. We moeten continu blijven zoeken naar best practices en naar schaalbare projecten om maximale impact uit data te halen. We initiëren met de Retail-organisatie pilots en innovaties op lokaal niveau. Daarbij gaat het om leren van elkaar en samen een eenduidige aanpak ontwikkelen met als doel maximale waarde te creëren.”

+ Meer lezen