case

GGD Fryslân

Implementatie GGD Contact voor bron- en contactonderzoek

“We zijn er klaar voor in Fryslân”

Bron-en contactonderzoek is nog steeds een zeer belangrijk middel in de bestrijding van de COVID-19 pandemie. Met het nieuwe systeem GGD Contact zal dat onderzoek nog sneller en veiliger kunnen verlopen dan voorheen. SeederDeBoer ondersteunt GGD Fryslân bij de implementatie van GGD Contact.

In de tweede golf van de coronacrisis bleek het systeem voor bron- en contactonderzoek van de GGD niet toereikend voor grootschalig en intensief gebruik. VWS en GGD GHOR gaven opdracht tot het bouwen van een nieuw systeem: GGD Contact. Een gebruikersvriendelijke, stabiele applicatie waar medewerkers efficiënt mee kunnen werken, dat bovendien voldoet aan alle noodzakelijke privacy-maatregelen. Een aantal praktijktestregio’s zijn in de afgelopen weken begonnen met het testen van GGD Contact, waaronder GGD Fryslân. Op 7 juli gaan ze echt live.

Babs Briels, senior consultant bij SeederDeBoer, is als transitiecoördinator verantwoordelijk voor de vertaling van het landelijk beleid naar regionaal niveau en dus druk aan de slag met de implementatie van GGD Contact. “We gaan niet in één keer over op het nieuwe systeem, maar werken in stapjes”, vertelt ze. “Alles wat we nu doen, zetten we ook nog in het oude systeem zodat er niets fout kan gaan. We beginnen met de ondersteuning bij het gesprek met positief geteste burgers. De antwoorden op de vragenlijst worden zowel in GGD Contact als in een tabel in het oude systeem gezet.”

Gemotiveerd

Omdat het nu gelukkig rustig is met de besmettingen, hebben de medewerkers van GGD Fryslân de tijd om dit goed op te pakken. “We oefenen veel, proberen alles uit”, vertelt Babs. “GGD Contact werkt heel intuïtief. Het is ontworpen op basis van de verhalen en wensen van gebruikers, dus het sluit heel goed aan bij de gewenste werkwijze. Het verloopt dan ook vlot. De medewerkers bij GGD Frylân zijn super gemotiveerd en willen graag leren. We hebben ambassadeurs benoemd die andere collega’s weer kunnen helpen. Er is geen weerstand. Dat maakt het voor mij heel prettig werken.”

En dat merkt Marike van der Molen, teamcoördinator bron-en contactonderzoek, ook. Zij is erg blij met de vlotte wijze waarop GGD Contact geïntroduceerd wordt bij de medewerkers. “En hoe eerder we op de nieuwe manier gaan werken, hoe beter”, zegt ze. “Zeker nu de Delta-variant in andere landen voor meer besmettingen zorgt. Daar moeten we op voorbereid zijn. En ook als de besmettingen meevallen, wat we allemaal hopen, en corona eindelijk voorbij is, dan is ons werk niet voor niets geweest. Je kunt dit systeem altijd opnieuw gebruiken én makkelijk aanpassen, bij nieuwe pandemies, of eventueel zelfs voor andere infectieziekten.”

Korte lijntjes

Dat de implementatie zo vlot verloopt in Friesland, heeft veel met het werk van Babs te maken, vindt Marike. “Zij is heel goed bereikbaar, houdt ons van alles op de hoogte – ook in het weekend als dat nodig is – en zorgt voor korte lijntjes. Ze heeft bijvoorbeeld een groepsapp aangemaakt waarin iedereen vragen kan stellen. Daarnaast organiseert ze Teams meets waarin medewerkers op de hoogte worden gehouden. Hierdoor krijgt ze iedereen mee. We zijn er, mede door Babs, helemaal klaar voor.”

Meer cases

Cookie toestemming
We gebruiken cookies op onze website. Door verder te gaan op deze site accepteert u automatisch deze essentiële en analytische cookies.