NS

Begeleiding transitie reisinformatie NS

Als gevolg van sneeuw en strenge vorst raakte het spoorverkeer in de afgelopen winter een paar keer flink ontregeld. Tot overmaat van ramp was ook de reisinformatie ontoereikend, waardoor reizigers soms geen idee hadden of en wanneer er treinen zouden rijden. Dit leidde tot commotie onder reizigers, in de media en zelfs tot Kamervragen. De minister besloot dat de reisinformatie integraal in één hand moest worden gebracht en van ProRail naar NS overgeheveld. NS vroeg SeederDeBoer deze transitie te begeleiden.

Hanna Brands, hoofd Reisinformatie bij NS, herinnert zich die winterse dagen nog goed. “Door de sneeuwval in combinatie met enorme drukte op het Nederlandse spoor was de situatie zo ernstig verstoord dat op veel plekken lang onduidelijk was hoe het verder moest. Veel reizigers ondervonden hinder. Den Haag greep fors in. Dat de treinenloop een paar dagen per jaar slecht is ten gevolge van het winterse weer, vond men nog te begrijpen. Maar reizigers moeten te allen tijde kunnen vertrouwen op de reisinformatie, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.”

“Door NS verantwoordelijk te maken voor de reisinformatie konden wij de dienstverlening aan de reiziger verder verbeteren.”

In die tijd waren zowel ProRail als NS verantwoordelijk voor een deel van de reisinformatie. NS verzorgde de communicatie in het digitale domein en ProRail was verantwoordelijk voor de informatie op de stations. En juist op de stations werd het probleem gevoed. De minister van Infrastructuur en Milieu besloot dat de reisinformatie volledig onder verantwoordelijkheid van NS zou moeten vallen.

+ Meer lezen