Het ABN AMRO Bank Consultancy Talent Programme — Door de ogen van Justin Brandsma

De vacatures voor onze Traineeships staan weer online, wat betekent dat aanstormende Junior Consultants (JC'ers) weer volle bak kunnen solliciteren! Maar wat houden onze Klantspecifieke Traineeships nu precies in? Wat wordt er bedoeld met samenwerkingen met Rabobank of ABN AMRO Bank? En hoe worden de Traineeships ervaren door de trainees? Naast dat er in onze nieuwe podcastserie een duidelijk beeld wordt geschetst wat deze Traineeships nu precies inhouden, gaan we de aankomende weken bij verschillende JC'ers langs om naar hun ervaringen over hun desbetreffende Traineeship te vragen. Allereerst is het de beurt aan Justin Brandsma!
Hey Justin, van harte welkom en wat leuk om je te spreken! Ik denk dat we maar gelijk lekker van start gaan. Allereerst: Zou je kort eens wat over jezelf kunnen vertellen? Wie ben je, waar kom je vandaan en waar zit jij op dit moment in de ABN AMRO Bank?
"Hé, mijn naam is Justin Brandsma en ik woon nu zo’n 1,5 jaar in Amsterdam na een prachtige studietijd in Groningen. Op dit moment ben ik onderdeel van het Operations Data Team binnen de Customer Care & Operations tak van ABN AMRO Bank, via SeederDeBoer, en houd mij bezig met het stimuleren van een data-gedreven cultuur."
Waarom heb je precies gekozen voor ons Traineeship in samenwerking met ABN AMRO Bank?
"Na mijn afstuderen en stage-ervaring in het strategieteam van Nederlands’ grootste bierbrouwer was mijn interesse in de financiële sector en de rol van bedrijfsconsultant gewekt. Vorige zomer ging ik dan ook op zoek naar een startersrol waarin ik zowel wegwijs kon raken in de wereld van geldstromen als het ontwikkelen van adviesvaardigheden. Waar beter dan dit te doen bij één van de grootste banken van Nederland die samen met SeederDeBoer een Consultancy Traineeship aanbiedt?"
Wilde jij altijd al bij een bank werken?
"Vanuit mijn studie was ik nog vrij onbekend met de dagelijkse mechanieken en de maatschappelijke rol die een bank vervult, dus een kort antwoord: nee. Maar ik was altijd al wel geïntrigeerd door de complexiteit van financiële en operationele processen die horen bij internationale geldstromen. Deze nieuwsgierigheid heeft mij uiteindelijk over de streep getrokken."
Uitgelicht
Met wat voor soort opdrachten ben je nu zoal bezig bij ABN AMRO BANK?
"Tot nu toe heb ik drie verschillende opdrachten gedaan. Bij de eerste opdracht werd mij gevraagd om een aantal processen van een team, gespecialiseerd in het faciliteren van grootzakelijke leningen, in kaart te brengen en met een voorstel te komen om handmatig en foutgevoelig werk te verminderen. Een tweede opdracht focuste zich op het formuleren en identificeren van kwaliteitscriteria in bepaalde klantreizen en het aanstippen van aandachtspunten. Tot slot ben ik op dit moment een opdracht aan het afronden gericht op het ontwikkelen van data-gedreven vaardigheden als onderdeel van een bankbrede digitale ambitie."
Wat vind jij het leukst aan je Traineeship en wat heeft jou verrast?
"Wat ik erg leuk vind is de combinatie van kleinere junior consultantlichtingen bij SeederDeBoer, die allen opleidingen volgen en intensief worden begeleid, en de professionele en expert-gedreven omgeving van een grootbank. Aan de hand van één-op-één mentorgesprekken, gespreksoefeningen met acteurs en gerichte trainingen heb ik het gevoel dat ik goed in beeld begin te krijgen waar mijn toegevoegde waarde ligt. Een verassing was dan ook vooral dat zelfbewustzijn een vaardigheid is die je echt kunt trainen, en die enorm helpt om jezelf te ontwikkelen op zowel persoonlijk als professioneel gebied."
Hoe ervaar jij de cultuur binnen de bank?
"Na een lange periode van lockdowns en thuiswerken, voelde het starten bij de bank eigenlijk best wel relaxed. Stap-voor-stap kwam Nederland gedurende de afgelopen acht maanden weer uit de schulp en zo ook begon ik de verschillende afdelingen beter te leren kennen. De lunch-wandelingen, borrels en teamactiviteiten begonnen weer op gang te komen, wat natuurlijk helpt om jezelf meer onderdeel te gaan voelen van een bedrijf. Daarbij moet ik ook zeggen dat de bank zodanig groot is dat ik vooral collega’s binnen Customer Care & Operations en via Young ABN AMRO Bank heb leren kennen. Als ik de cultuur dan zou moeten omschrijven in vijf termen dan zijn dat: klantgedreven, expertiserijk, collaboratief, open en persoonlijk."
Wat zou je studenten die het Traineeship overwegen mee willen geven?
"Laat je niet weerhouden van het solliciteren bij een bank wanneer je in mindere mate bekend bent met financiële producten en dienstverlening. Zolang je nieuwsgierig en leergierig bent in het werk wat er gedaan wordt en de collega’s om je heen, zal je je verbazen over hoe snel je de bankomgeving eigen kan maken!"
Nou Justin, ik denk dat dat een prachtige afsluiter is van ons interview! Ik wil je ontzettend bedanken voor je tijd en heel veel succes wensen bij ABN AMRO Bank!
Wil jij nou meer weten over dit Traineeship? Contact Justin Brandsma dan en hij zal je een stuk verder op weg helpen! Volgende week komt Mayet met haar verhaal!