Alexander Monro Ziekenhuis

In een week een complete marktanalyse

Het Alexander Monro Ziekenhuis is het enige ziekenhuis in Nederland dat zich volledig richt op borstkanker, goedaardige borstaandoeningen en erfelijkheid. Veel borstkankerpatiënten en huisartsen weten het ziekenhuis echter niet te vinden, ondanks de uitstekende scores op kwaliteit en patiënttevredenheid. SeederDeBoer maakte een marktanalyse als basis voor de nieuwe strategie van het Alexander Monro. Een bijzondere opdracht, zeker omdat deze in één week is uitgevoerd.

Marjolein de Jong is bestuurder van het Alexander Monro Ziekenhuis: “Wij bieden borst(kanker)zorg op maat, volledig rondom de patiënt georganiseerd. De behoeften en beleving van de patiënt staan centraal in alles wat we doen. Onze aanpak kenmerkt zich door oprechte aandacht, vertrouwen en betrokkenheid. Gastvrouwen zorgen voor persoonlijke ontvangst en begeleiding. Onze specialisten komen naar de patiënt toe en nemen veel tijd voor de gesprekken. Ook de directe naasten van de patiënt betrekken we tijdens het gehele zorgproces. Zo mag er altijd een dierbare blijven eten of slapen. We hebben ons laten inspireren door de hospitality. Die persoonlijke en gastvrije aanpak waarderen onze patiënten en bezoekers. Onze klanttevredenheid is nog nooit lager dan een 9,4 geweest.”

“We werden goed meegenomen in het onderzoek. We hebben het echt samen gedaan.”

 

Alexander Monro Ziekenhuis

Een prachtig resultaat waar ook Paul Venhoeven, bestuursvoorzitter en verantwoordelijk voor financiën, trots op is. “Als center of excellence voor hoogwaardige borst(kanker)zorg zijn wij uniek in Europa. Wij geloven in geconcentreerde zorg. Door specialisatie ontstaan efficiency en hogere kwaliteit. Maar uiteraard is het wel belangrijk dat we een goede patiënteninstroom hebben. Meer patiënten betekent meer inkomsten en daardoor uiteindelijk nog betere zorg.” Juist daar ligt een grote uitdaging voor het Alexander Monro Ziekenhuis. Veel borstkankerpatiënten kennen het ziekenhuis niet en worden daar ook niet op gewezen door hun huisarts. Het is dus belangrijk dat het Alexander Monro een goede naamsbekendheid opbouwt.

“SeederDeBoer heeft ons een goede onderbouwing voor ons nieuwe beleid gegeven. In een week tijd! Dat was precies waar we behoefte aan hadden.”

 

Marjolein de Jong: “Het huidige zorglandschap is flink in beweging. We hadden behoefte aan actueel inzicht in de Nederlandse borstkankerzorg. Hierover sprak ik met Jurgen Schut, partner van SeederDeBoer. Wij kwamen tot de conclusie dat ons ziekenhuis een marktanalyse nodig had waarin onze plaats duidelijk zou worden: waar staan we, hoe onderscheiden wij ons en wat kunnen we verbeteren? En hoe bereiken we zoveel mogelijk Nederlandse vrouwen en huisartsen?” Het Alexander Monro wilde snel over de marktanalyse beschikken, om op korte termijn de nodige actie te kunnen nemen. Zo ontstond het idee voor een impactvolle aanpak: in een week tijd zou SeederDeBoer de complete analyse klaar hebben. Een week van volledige focus en veel betrokkenheid van medewerkers van het ziekenhuis.

+ Meer lezen