DLL

Groei dankzij online leasing voor ondernemers

Ondernemers kunnen nu gemakkelijk een bedrijfsmiddel leasen bij DLL via de website van de Rabobank. Met een paar drukken op de knop heeft de klant in beeld wat zijn maandlasten zijn. Om dit mogelijk te maken, voerden DLL en de Rabobank een uitgebreid programma uit waarin zij hun beleid en processen integreerden. Namens SeederDeBoer was Cees Schomper projectmanager pricing en management- en stuurinformatie.

DLL (voorheen De Lage Landen) is onderdeel van de Rabobank Groep. Het bedrijf biedt bedrijven en consumenten in meer dan 35 landen financiële oplossingen. Een van de producten van DLL is financial lease. Hiermee betalen (mkb-)klanten een vast bedrag per maand en worden zij direct eigenaar van het bedrijfsmiddel dat zij leasen, bijvoorbeeld een landbouwvoertuig, bestelbus, machine of productielijn.

Ivo Knottnerus is directeur DLL Retail. “Klanten van de Rabobank vragen om leaseproducten en die leveren wij, al veertig jaar. Dat verliep altijd prima en er was veel welwillendheid tussen DLL en de Rabobank. Toen in 2013 zowel bij de Rabobank als bij DLL de ambitie ontstond om de online dienstverlening te professionaliseren, werd duidelijk dat wij een gezamenlijke visie nodig hadden. We moeten samen ‘het grote verhaal’ van onze samenwerking formuleren.”

“De Rabobank wilde de online- en offlinekanalen integreren, zodat de klant zelf via internet kan bepalen welke diensten hij wil en welke support hij nodig heeft.” aldus Vincent van Baaren, commercieel directeur Rabobank Retail bij DLL. “In het verlengde daarvan wilde de Rabobank dat zakelijke klanten via rabobank.nl snel en eenvoudig hun financieringen konden aanvragen. Dat sloot precies aan bij wat DLL wilde. Wij besloten een gezamenlijk programma op te zetten dat gericht was op lease voor mkb-ondernemers.”

Het programma omvatte veel meer dan het opzetten van een onlinekanaal voor leasing, vertelt Vincent van Baaren: “In de zakelijke markt was het jarenlang gebruikelijk om met een financiële instelling te onderhandelen over tarieven. Maar in een online-omgeving past dat niet. De klant vult een aantal gegevens in, bijvoorbeeld over het te leasen object, de looptijd en de inbreng van eigen middelen en dan moet daar direct een reële prijs uitrollen. Als de klant vervolgens een aanvraag doet, moet de offerte binnen korte tijd volgen. Dat kan alleen als je processen daarop toegesneden zijn. Daarom moesten we de processen van beide organisaties samensmelten; alles transparant maken en harmoniseren.”

+ Meer lezen